Co łączy szachy, skoki narciarskie i wyścigi formuły 1?

2020-07-03
Co łączy szachy, skoki narciarskie i wyścigi formuły 1?

Odpowiedź: to dwa czerwone byki, a dokładnie firma Red Bull, która  zapoczątkowała swój program sponsorowania sportowców jako ćwiczenie marketingowe w latach 90.

Od samego początku ich działania skoncentrowane były na sportach ekstremalnych, takich jak skoki z klifu, BMX, narciarstwo dowolne i skoki ze spadochronem. 

W Polsce firma ta kojarzona jest głównie z sukcesami Adama Małysza, a w ostatnim czasie z Andrzejem Bargielem, który jako pierwszy człowiek na świecie zjechał na nartach ze szczytu K2. Austriacki producent napojów energetycznych nie ogranicza się jedynie do wspierania samych zawodników, ale organizuje również własne wydarzenia sportowe oraz prowadzi kluby piłkarskie i zespoły formuły 1.

Dotychczas najbardziej spektakularnym wydarzeniem w historii firmy był kosmiczny skok Felixa Baumgartnera ze stratosfery w 2012 roku, oglądany na żywo przez widzów na całym świecie.

Przy okazji działań marketingowych, Austriakom udało się spopularyzować wiele dotychczas niszowych dyscyplin, dzięki czemu  ze zwykłych pasjonatów udało im się wykreować gwiazdy światowego formatu.

Tego typu działalność przynosi zyski i znakomicie wpływa na wizerunek marki, sprawiając, że stała się ona synonimem sportów ekstremalnych.

Dlatego sporym zaskoczeniem mogło być podjęcie przez firmę spod znaku czerwonego byka współpracy z amerykańskim arcymistrzem szachowym Hikaru Nakamurą oraz kobiecą arcymistrzynią z Indii Tanią Sachdev.

Jednak gdy przyjrzymy się temu bliżej to wszystko nabiera sensu. 

Szachy po osiągnięciu szczytu swojej popularności w latach 70. ubiegłego wieku, gdy mecz o mistrzostwo świata pomiędzy Bobby’m Fischerem a Borysem Spasskim oglądały na żywo miliony widzów na całym świecie. W kolejnych latach stopniowo traciły na popularności i obecnie próżno szukać w programie telewizyjnym transmisji z meczu szachowego. Jednak za sprawą internetu królewska gra znów zyskuje na popularności. Praktycznie każdy większy turniej szachowy jest obserwowany przez setki tysięcy widzów na platformach streamingowych. Natomiast obecność zawodniczek i zawodników w social mediach powoduje, że możemy ich bliżej poznać, co wpływa na zwiększenie oglądalności tego sportu oraz popularności samych sportowców.

Wszystko to sprawia, że szachy stały się łakomym kąskiem dla sponsorów. Głównie dzięki możliwości zapewnienia wielogodzinnej ekspozycji własnego logo podczas meczu.

Nieprzypadkowy był również wybór zawodników, z którymi Austriacy zdecydowali się na współpracę.

Gdy w 2014 roku Red Bull podpisał kontrakt z Hikaru Nakamurą był on najlepszym szachistą w USA. Zawodnik ten ma na swoim koncie 4 tytuły mistrza Stanów Zjednoczonych oraz dwa brązowe medale na olimpiadach szachowych zdobyte w rywalizacji drużynowej. Jest obecnie numerem 1 na świecie w blitzu z kosmicznym wręcz rankingiem 2900 FIDE. To właśnie jego niezwykły talent do najbardziej widowiskowych szachów szybkich takich jak blitz i bullet, sprawia, że jest on idealnym wyborem dla firmy z Salzburga. Gdy zawodnik na całą partię ma jedynie minutę, trzeba wykazać się ekstremalną wręcz szybkością umysłu oraz wykonywać błyskawiczne i precyzyjne ruchy by pokonać przeciwnika. 

Poniżej krótki wywiad z Hikaru, którego udzielił dla CNN Business.

Natomiast Tania Sachdev również może się pochwalić kilkoma sukcesami, w tym brązowym medalem na olimpiadzie szachowej w 2012 roku oraz ośmioma medalami na drużynowych mistrzostwach Azji. Jest ona jedną z najbardziej rozpoznawalnych kobiet w szachowym świecie. Jej profile na Instagramie i Facebooku są obserwowane przez dziesiątki tysięcy fanów. Tania ma wiele talentów i w ostatnim czasie sprawdza się również jako komentator turniejów szachowych oraz jako reporter z największych wydarzeń ze świata szachów gdzie przeprowadza wywiady z gwiazdami tego sportu.

Jej współpraca z firmą Red Bull zaowocowała zorganizowaniem w Indiach turnieju szachowego “Red Bull Battle for the Queen” w 2018 roku oraz nagraniem kilku krótkich filmów, w których Tania wyjaśnia zasady gry w szachy oraz zdradza sposoby na pokonanie przeciwników.

Najlepszy z nich można zobaczyć poniżej.

Patrząc na historię współpracy Hinduski i Amerykanina z austriacką marką można być jednak lekko zawiedzionym, ponieważ ich szczytowa forma przypada na okres rozpoczęcia umowy sponsorskiej.

W 2014 roku Hikaru był drugim szachistą na świecie w ogólnym rankingu FIDE obecnie zajmuje miejsce 19. Tania w 2013 roku zajmowała 40 miejsce, a na dzień dzisiejszy jest 65.

Działalność promocyjna Hikaru ograniczyła się głównie do prezentowania logo firmy oraz picia napojów energetycznych w czasie turnieju. W przypadku Tani jest trochę lepiej, ponieważ poza samym utożsamianiem się z marką mieliśmy inne inicjatywy takie jak m.in. wspomniane  wcześniej filmy na stronie internetowej Red Bulla czy też turniej szachowy. Jednak biorąc pod uwagę olbrzymi potencjał tej zawodniczki to zdecydowanie za mało.

Red Bull przyzwyczaił nas do organizacji spektakularnych wydarzeń, które odbijały się głośnym echem na całym świecie jednak w przypadku szachów trochę chyba brakuje pomysłu.

Miejmy nadzieję, że doczekamy się w końcu wydarzenia, które doda skrzydeł królewskiej grze, by znów była na ustach wszystkich fanów sportu.


 Autor: Rafał Włodarczyk

Źródła: 

From Cliff Diving To Formula One and Football: How Red Bull Built A World-Class Sporting Empire

https://www.forbes.com/sites/jamesayles/2020/01/14/from-cliff-diving-to-formula-one-and-football-how-red-bull-built-a-world-class-sporting-empire/#5f5049cce1c1

The Best Chess Player In The US Is Sponsored By Red Bull And It Makes Perfect Sense

https://www.businessinsider.com/the-best-chess-player-in-the-us-is-sponsored-by-red-bull-and-it-makes-perfect-sense-2014-11?IR=T

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2020
pixelpixel